Historien om sne, der blev til puder
Lars E. Foss, entreprenør og civilingeniør, er manden bag Fossflakes. Han skabte det unikke dyne- og pudefyld, fossflakes, i en alder af 69 år, inspireret af sin egen søvnløshed, myoser og muskelspændinger.
Selvom Lars var i pensionsalderen, arbejdede han med at producere kunstig sne til film- og tv-produktion, dekorationsbrug, reklamer og andet, og han havde lagt mærke til, at de unge mennesker, der passede maskinerne, tog powernaps på sækkene med sne. Han tog en pose med hjem og fyldte i en gammel hovedpude. Den nat sov han som en drøm.
Lars E. Foss brugte lang tid på at videreudvikle de kunstige snefnug. De blev forfinet, og deres "raslelyd" blev reduceret. Hans pudefyld blev til 'fossflakes'; en kombination af sne og fine polyesterfibre havde endelig resulteret i den ideelle bløde, men spændstige pude. Da Lars begyndte at markedsføre sin opfindelse til den amerikanske hotelbranche, fik han succes, og reaktionerne fra hotelgæsterne førte til, at Lars E. Foss kunne sælge sine puder og dyner på detailmarkedet – altså direkte til kunderne.
I 2005, da Lars var blevet 79 år, overtog Lars' søn, Adam, firmaet og udviklede et større produktudvalg. Adam begyndte at arbejde sammen med fysioterapeuter, kiropraktorer og søvneksperter om design og kvalitet af støttepuder. I dag er Fossflakes et anerkendt nordisk brand med kvalitetsprodukter skabt i den nordiske og skandinaviske tradition for design, kvalitet og håndværk.